راهنمای خرید عینک آفتابی

Back to مقالات و دانش نامه ها
sunglasses_banner

Share this post

Category: عینک

راهنمای خرید عینک آفتابی

عینک‌های آفتابی از دیرباز وسیلهء محبوبی برای حافظت از چشم ها در برابر پرتوهای اشعه مضر آفتاب بوده اند. کاربرد اصلی عینک‌های آفتابی اساساً برای کاهش آسیب و ناراحتی است که به دلیل اشعه‌های شدید نور آفتاب به چشم ها وارد می‌شوند، به کار گرفته می‌شوند. از این رو از عینک‌های آفتابی میتوان به عنوان همراهی خوب در تابستان نام برد. حتی در برخی شرایط از عینک‌ها برای کمک به افرادی که دچار مشکلات بصری هستند نیز استفاده می‌شود مانند عینک‌هایی که پولاریز هستند و یا دارای لنزهای رنگی و یا تیره هستند. از آنجایی که موارد استفاده از عینک آفتابی بسیار می‌باشد، از این رو پیش از آنکه اقدام به خرید آنلاین عینک آفتابی کنید بهتر است کمی بیشتر از عینک‌ها بدانید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

معمولا دو دسته افراد از عینک‌های آفتابی استفاده می کنند: گروه اول آنایی هستند که به دنبال مد و فشن هستند و به‌روز بودن عینک براشان اهمیت دارد و دسته دوم آنایی هستند که به دنبال محافظت از چشم‌های خود در برابر نور شدید آفتاب هستند. از منظر پزشکی نیز عینک‌ها حتی جزو ابزارهای مهم برای بعد از عمل‌های جراحی مانند لیزیک بشمار میروند تا میزان آسیب و عفونت چشم ها را به حداقل برسانند.

هدف از خرید عینک آفتابی چیست؟

  • برای شفافیت بصری بیشتر
    عینک‌های آفتابی (فارق از عامل راحتی) به دلیل آنکه عامل اصلی برای محافظت از چشم‌ها هستند شناخته می‌شوند. اگر شما به دلیل بیماری ملزم به استفاده از قطره چشم هستید ممکن است پزشک شما همراه با آن استفاده از نوع خاصی از عینک آفتابی را برای ایجاد سهولت در معاینات تجویز کند.
  • برای محافظت از چشم
    قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض نورهای مرعی و اشعه‌های نامرعی آن به شدت می‌تواند به چشم‌ها آسیب برساند. از این رو در این مواقع عینک‌ها می توانند راه گشا باشند. عینک‌های آفتابی می توانند چشم‌ها از اشعه‌های فرابفش که می‌توانند آسیب به چشم ها وارد کنند محافظت کنند.
  • برای پنهان کردن احساسات و واکنش‌ها
    اگر از آن دسته افرادی هستند که خجالتی هستید عینک‌ها می توانند به شما در مراودات و ارتباطات کلامی خود با دیگران کمک کنند تا از تماس مستقیم چشمی با فرد مخاطب خود نداشته باشید.
  • مد و به‌روز بودن
    مد و به روز بودن جریانی است که در تمام دنیا فراگیر شده است. از این رو بسیاری از شرکت‌های به نام همه ساله مدل‌های بسیاری را روانهء بازار می‌کنند تا بتوانند به نیاز به‌روز بودن وشیک بودن متقاضیان خود پاسخ مثبت داده باشند.
  • برای عارضه‌های غیر طبیعی چشم ها
    خیلی از افراد به دلیل داشتن عارضه و بیماری های چشمی مانند قلنبگی چشم، آب مروارید، انحراف چشم و دیگر عارضه‌ها از عینک‌های آفتابی برای پنهان کردن آنها استفاده می کنند.

هنگام خرید عینک آفتابی به دنبال چه چیزهایی باید بود؟

  • اندازه
    یکی از عواملی که مهم‌ترین اهیت را در خرید عینک می‌تواند داشته باشد عامل انداره و تناسب فریم عینک با صورت شما می‌باشد تا بتواند بهترین نتیجه را برای حفاظت از چشم‌های شما از اشعه فرابنفش و دیگر نورهای مضر و شدید داشته باشد. وقتی عینکی انداره صورت شما باشد شما چندان احساس نمی کند که عینک به صورت خود زده‌اید یا عینک به صورت شما کوچک و تنگ است. اندازه بودن عینک همچنین باعث می‌شود محور لنز عینک دقیقاً روبروی محور چشم‌های شما قرار گیرد.
  • شکل
    اگرچه مدل‌ها و اشکال متوعی از عینک‌ها در بازار وجود دارد اما دو نوع از آنها ازقبیل خلبانی و ویفری از دیگر مدل‌ها شناخته‌تر هستند. شکل عینک‌ها نقش مهمی در تقاضاهای زیبایی شناختی دارد اما به هرحال هر نوع عینکی معمولاً برای موقیعت خاصی کاربرد دارد. مانند عینک‌های مخصوص ورزش که معمولا از فریم‌های گرد بسته برای پوشاندن کامل چشم و اطراف آن استفاده می‌شوند تا مثلا از آسیب رسیدن به چشم‌ها یا نفوذ اشعه فرابنفش از هر سوی جلوگیری شود.
  • حفاظت در برابر اشعه فرابنفش UV
    تا به اینجا شما دریافتید که محافظت از چشم ها در برابر اشعه فرابنفش UV می توانند عامل اصلی استفاده از عینک باشد.
    از این رو عینک هایی که دارای لایه UV و ضد انعکاس (anti reflective) هستد مناسب‌ترین عینک برای استفاده می باشند.
  • جنس و مواد
    فریم و لنز عینک‌ها عموماً از پلاستیک ساخته می‌شوند. اما اینکه از چه نوع موادی در ساخت عینک‌ها استفاده می‌شود حائز اهمیت است. سعی کنید از آنهایی استفاده کنید که در برابر شکستگی و ایجاد آسیب به چشم‌ها مقاوم باشند. دو نوع مناسب آنهایی هستند که در ساخت لنزها و فریم از جنس پلی‌کربنات و یا استیت در فریم استفاده شده است. چرا که این دو مواد سبک و مقاوم در برابر شکستگی هستند. فریم‌های فلزی نیز وجود دارند که بهتر است از آنهایی که حساسیت ایجاد نمی کنند مانند تیتانیوم استفاده کرد و همچنین فریم‌های فلزی به دلیل باریک بودنشان سبکتر هستند و از نوع کائوچویی منعطف ترند و قابلیت شکل‌پذیری بهتری دارند. در مورد لنزها نیز لنزهایی که از مواد CR39 ساخته شده‌اند نیز بسیار در برابر شکستگی مقاوم هستند. بهتر است از لنزهای طلق به دلیل آنکه سبکتر و مقاوم‌تر در برابر شکستن هستند بجای نمونه‌های شیشه‌ای استفاده شود.
  • رنگ لنز
    رنگ لنزها می‌توانند افکت‌های رنگی مختلفی را ایجاد کنند. رنگ خاکستری می‌تواند انتخاب مناسبی برای کاهش شدت میزان نور باشد، استفاده هنگام رانندگی و عدم ایجاد کَجی و خلل در نوع رنگ. همچنین می توان از نوع‌های لایت و روشن برای محافظت کامل از نور شدید آفتاب بدون آنکه تصویر تاریکی داشته باشید نیز استفاده کنید. اگر قصد استفاده از عینک در ساحل دریا را دارید می‌توانید از رنگ قهوه‌ای و زرد مایل به قهوه‌ای استفاده کنید چرا که این دو رنگ مناسب‌ترین رنگ‌ها برای کاهش می میزان انعکاس نور شدید و رنگ آبی دریا هستند.

بیشتر بخوانید:

انتخاب عینک با توجه به فرم صورت

عینک مناسب صورت گرد, عینک مناسب صورت قلبی, عینک مناسب صورت بیضی, عینک مناسب صورت مربعی

بیشتر بخوانید:

عینک آفتابی، بهترین هدیه‌ء نوروزی برای همسرتان

شروع فصل بهار و آغاز مسافرت‌ها، عینک آفتابی یک انتخاب مناسب برای کادوی عید نوروز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to مقالات و دانش نامه ها